Jaa sivu

Lisätietoa

Sähkönivelbussit edullisempi vaihtoehto ratikalle

Mielestämme Turun kaupungille paras, kustannustehokkain sekä tulevaisuuden kaupunkiliikenteeseen parhaiten sopeutuva vaihtoehto on sähkönivelbussi.

Pyysimme kahdelta linja-auto-operaattorilta tarjouksen, mitä esitetyn raitiotielinjan liikenne Turun Raitiotie Oy:n julkaisemien määritysten perusteella tulisi sähkönivelbusseilla maksamaan. Saadut tarjoukset olivat 3,3 ja 3,6 miljoonaa euroa. Sähkönivelbussivaihtoehdossa kilpailutettu operaattori investoi kaluston ja sen kustannus sisältyy tarjottuun hintaan.

Esitetyn Varissuo–satama-raitiotielinjan operointikustannukseksi on raitiotien yleissuunnitelmassa (s.65) arvoitu 8,8 miljoonaa euroa. Sähkönivelbussioperaattorien tarjoamissa vaihtoehdoissa liikennöinnin kustannus on 2,7 kertaa tätä edullisempi.

Olettaen, että Turun raitiotieinvestointi on 400 miljoonaa euroa ja käytetään pääomalle 6 prosentin vaihtoehtoiskustannusta, niin raitiotien pääomakustannus on 24 miljoonaa euroa vuodessa, eli 7,3 kertaa korkeampi kuin sähkönivelbussilla toteutetun operoinnin kustannus. Ilman mahdollisia budjettiylityksiä.

Kun huomioidaan operointi- ja pääomakustannukset niin esitetyn raitiotielinjan liikennöinnin toteuttaminen maksaa arviolta 10 kertaa enemmän sähkönivelbussivaihtoehtoon verrattuna. Turun kaupunki ei kuitenkaan valmistele eikä ole tuomassa valtuustolle vaihtoehtoista joukkoliikenneratkaisua.

Lähde: Turun Raitiotien yleissuunnitelma 2023

Jaa kirjoitus