Viimeisimmän (Turun Raitiotien yleissuunnitelman raportti 11.5.2023) arvion mukaan raitiotien rakentamiskustannukset halvimmassa VE1 (Humalistonkatu) -vaihtoehdossa on laskettu olevan 333 miljoonaa euroa, mikä olisi noin 30 000 euroa per metri.
Riippumattomien asiantuntijoidemme perehdyttyä viimeisimpään laskelmaan ja saatavilla olevin liitetietoihin, nousi esille puutteita, jotka tulisivat nostamaan kustannuksia merkittävästi.
Tuorein yleissuunnitelmakin nostaa esiin riskitekijöitä, jotka voivat kasvattaa projektin kokonaiskustannuksia. Näihin kuuluvat rakennustekniset yllätykset, maaperän kantavuusongelmat, vanhojen katujen ja siltojen vahvistustarpeet sekä teknisten verkostojen uudelleenjärjestelyt. Asiantuntijaryhmämme tunnisti myös muita lisäkustannuksia aiheuttavia työkokonaisuuksia
Arkeologisten tutkimusten kustannukset
Turun raitiotien reitille sijoittuu useita merkittäviä ja ainutlaatuisia arkeologisia esiintymiä. Muinaismuistolain mukaan kiinteää muinaisjäännöstä ei saa mm. vahingoittaa tai peittää eli näiden rakenteiden tulee säilyä raitiotien rakentamisesta huolimatta. Toteutuessaan kyseessä tulisi olemaan suurin koskaan Suomessa toteutettu arkeologinen kaivaus. Sen suuruusluokka arvion mukaan olisi 10 000 kuutiometriä kaivannon ollessa kymmenen metrin levyinen. Tämä vastaa noin 900:n kuorma-auton kuormaa.
Tällä hetkellä arvio ei pidä sisällään laajoja tukirakenteiden rakentamisia ja mahdollista säilytettävien arkeologisten rakenteiden seurantaa, jolla varmistetaan niiden säilyminen tunnistamalla mahdolliset rakenteita uhkaavat muutokset ja vauriot. Myöskään kaivauksiin liittyviä vanhojen katurakenteiden poistoa ei ole huomioitu, mikä voi pidentää kolmen vuoden kaivauksille suunniteltua aikataulua ja lisätä kustannuksia. On myös epäselvää, onko kaivauksissa otettu huomioon kaivettujen maa-ainesten sekä mahdollisten löydösten vaatimat jälkikäsittelykustannukset, jotka ovat yleensä yhtä suuret kuin itse kaivausten kustannukset. Mahdollista pilaantuneiden maiden käsittelyn aikataulu- ja kustannusvaikutusta arkeologisiin kaivauksiin ei myöskään ole huomioitu.
Nykyisen suunnitelman arkeologisten kaivausten kustannusten ja aikataulun pohjana on se, että suurkaivauksia tekee 100 hengen työryhmä, mikä jo pelkästään asiantuntijoiden rekrytoinnin näkökulmasta on suuri haaste, jota suunnitelmassa ei käsitellä lainkaan.
Työnaikaisen liikenteen tilapäisjärjestelyiden kustannukset
Rakentaminen aiheuttaa kaikkialla raideverkoston alueella pitkäkestoisia liikennejärjestelyitä. Näitä ovat väliaikaisten kiertoteiden, liikenneohjausten ja muiden järjestelyiden kuluja. Asiantuntijoiden mukaan nämä kustannukset ovat suunnitelmassa alimitoitettu.
Lisäksi liikkeiden ja asuintalojen tilapäis- sekä huoltojärjestelyt ovat jääneet kokonaan ilman kustannusarviota. Projektissa syntyy todennäköisesti myös kiinteistökorvauksia, jos hanke vaatii kiinteistöjen lunastuksia tai korvauksia liike- ja asuinkiinteistöille rakentamisen yrityksille ja kiinteistöyhtiöille aiheutuneista suorista kustannuksista.
Vesi-, viemäri- ja teknisen verkoston sekä Tuomiokirkkosillan muutoskustannukset
Rakennettavalla alueella sijaitsee valtavasti kunnallistekniikkaa (vesi- ja viemäriverkosto) sekä ns. teknistä verkostoa, jota kaupunki ei kokonaan omista. Teknistä verkostoa ovat esimerkiksi sähkö-, kaukolämpö- ja tietoliikenneverkostot. Näiden verkostojen sijainti- ja korkeusasematiedot sekä niihin liittyvien kiinteistöjen vastaavat tiedot ovat osittain hyvin puutteellisia.
Näihin liittyvät muutos- ja siirtotöiden kustannukset ovat suunnitelmassa arvioimatta kokonaan. Lisäksi tällä hetkellä suunnitelman kustannuksista puuttuvat kokonaan Tuomiokirkkosillan rakenteiden ja perustusten vahvistamisen kustannukset.
Realistisempi arvio raitiotieinvestoinnin suuruusluokasta
Parhaimmillaankin hankkeen toteutuksen kustannusarvioon tulee jäämään paljon kustannuksia nostavia epävarmuustekijöitä, jotka toteutuvat vasta rakennusvaiheessa. Kun huomioidaan edellä läpikäydyt puutteet kustannusarviosta, on realistista arvioida, että kokonaiskustannukset nousevat 650–850 miljoonan euron tasolle. Tätä kustannushaarukkaa nostaa edelleen rakennusajan kustannusindeksin nousu (+12 %), jolloin kokonaiskustannus voi olla 740–940 miljoonaa euroa. On samalla hyvä todeta, että hankkeeseen suunniteltu rakentamisen allianssimalli ei sido kustannuksia sovitulle tasolle, vaan allianssin periaatteisiin kuuluu, että kustannusarviota tarkistetaan tarvittaessa.
Lisäksi tuoreimmassa yleissuunnitelmassakin todetaan, että arviolaskennassa on tunnistettu myös hankkeen ulkopuolisia riskitekijöitä, jotka voivat vielä vaikuttaa hankkeen todellisiin toteuttamiskustannuksiin, joita ei edelliseen suuruusluokka-arvioon ole sisällytetty. Esimerkiksi hankkeen kannalta kriittisen raaka-aineen, teräksen hinta on noussut merkittävästi ja yleisesti ottaen maailman ulkopoliittinen tilanne on laskennan aikana ollut epävakaa käynnissä olevan Ukrainan sodan vuoksi. Sodan vaikutuksia raaka-aineiden hintoihin on haastava ennustaa. Kustannusarvioon ei ole riskivarauksen lisäksi tehty muutoksia näiden tekijöiden vuoksi, vaikka suunnitelmassakin todetaan, että näillä tekijöillä voi olla vaikutuksia hankkeen todellisiin toteutuskustannuksiin.
Raitiotietä on myös kallista ylläpitää
Yleissuunnitelman mukaan raitiotien vuotuiset ylläpitokustannukset tulevat olemaan merkittävät. Raitiotiejärjestelmän kaluston ja infrastruktuurin ylläpito vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin nykyinen bussijärjestelmä.
Ylläpitokustannuksiin kuuluvat muun muassa raiteiden, varikon ja sähköjärjestelmien huolto, lumityöt sekä kaluston puhdistus ja huoltotoimenpiteet. Pitkällä aikavälillä nämä tekijät lisäävät kaupungin liikenteen operatiivisia kuluja merkittävästi verrattuna muihin joukkoliikenneratkaisuihin. Nyt yleissuunnitelmassa ylläpitokustannuksiksi on arvioitu 125 000 €/linjakilometri. Vertailun vuoksi Tampereen kaupungin vuoden 2024 talousarviossa Tampereen Raitiotie Oy:n kustannukset olivat infran, varikon, kaluston ja hallinnon osalta yhteensä 33,4 miljoonaa euroa, n. 1 400 000 €/linjakilometri eli kymmenkertaiset Turun arvioon nähden.